Outsourcing er et begreb, som er defineret ved, at virksomheder uddelegerer bestemte dele af virksomheden til andre firmaer, som enten kan gøre et bedre eller billigere stykke arbejde. Det kan eksempelvis være, at en markedsføringsvirksomhed med fysiske kontorer vælger at uddelegere rengøringsdelen til et rengøringsfirma, eller at outsource IT-funktioner til en IT-virksomhed. Der er mange årsager til, at virksomheder vælger at outsource. Hvis du kende til nogle af fordelene og ulemperne, så læs med her.

Fordel: Du får mulighed for at spare penge

De fleste vælger at outsource dele af virksomheden, fordi de enten kan få et bedre stykke arbejde et andet sted, eller fordi de får mulighed for at spare penge ved at overlade arbejdet til andre. Det er både store som små virksomheder, som potentielt kan spare penge ved outsourcing, og det gælder også uanset virksomhedens primære kompetencer.

Fordel: Koncentrer dine medarbejdere om det, de er bedst til

Outsourcing af bestemte dele af virksomheden er først og fremmest smart, fordi det giver dine medarbejdere mere tid til de opgaver, de er gode til at løse. Med andre ord for du og dine medarbejdere mulighed for at bruge jeres erfaring, uddannelse og viden om det, virksomheden reelt set handler om. Har du en IT-virksomhed, får du derfor mulighed for at fokusere mere på IT-delen end på HR, markedsføring eller måske salg og service, hvis du outsourcer disse dele.

Ulempe: Du mister kontrol over outsourcede opgaver

Der er mange fordele ved at outsource dele af virksomheden til andre, men der er selvfølgelig også nogle ulemper. En af disse er, at du som virksomhedsejer mister noget af kontrollen over din virksomhed. Når du outsourcer, får du nemlig andre virksomheder til at gøre et stykke arbejde for dig, og andre virksomheder kan ikke nødvendigvis leve op til dit krav om kvalitet. Derfor er det vigtigt med kvalitetstjek undervejs.

Leave a Reply